دینورزی و تبلیغ در ادوار تاریخی ایران
با نزول نخستین آیههای قرآن کریم و ابلاغ پیام جهانی اسلام به مردم عالم در واقع نشر و بسط آیین جدید آغاز شد. سراسر حیات مبارک پیامبر اسلام وقف نشر و تبیین اسلام بود. ائمه مکرم اسلام نیز همان سیره نبوی را با مدنظر قرار دادن اقتضائات عصری، تداوم بخشیدند و علما، فضلا و مبلغین اسلامی نیز در ادوار مختلف تاریخ تمام همت و توان خود را در راه نشر و گسترش اصول حقه مکتب اسلام در پهنه گیتی گذاشتند. بر همین اساس ضروری به نظر میرسد مطالعهای فراگیر با رویکردی تاریخی و مستند و به دور از هرگونه جانبداری و پیشداوری به سیر تاریخی تبلیغات در جهان اسلام بالاخص ایران صورت بگیرد
.محورها
1-
:نظری اجمالی به اوضاع دینی مردم ایران قبل از اسلام 2-ظهور آیین اسلام و نشر و بسط آن در ایران 3-قرآن نخستین مبشر تبلیغ اسلام 4-تبلیغات در سیره نبوی و علوی 5-وضعیت دینی مردم ایران در دو قرن اول هجری 6-دولت آلبویه و نضج تشیع 7-ایران عصر مغول و استحکام پایههای تشیع 8-رسمیت یافتن تشیع در عصر صفوی(پیامدها و نگرشها) 9-جامعه دینی ایران در عصر قاجار 10-جایگاه مجتهدین، مبلغین و وعاظ در عصر قاجار 11-اسلام و هیأتهای تبشیری مسیحی در عصر قاجار 12-مشروطه و دینداران روشناندیش 13-تبلیغات اسلامی در دوره پهلوی اول و دوم 14-مجتهدین و علما و مقوله نشر اسلام در عصر جدید 15-علما و تأسیس حوزههای علمیه 16-ایدئولوژی اسلامی راه تازه مبارزه ضداستبدادی 17-مبارزه به مثابه تبلیغ 18-و...ابزارهای تبلیغ
1-
مسجد و منبر(نقش و کارکرد تاریخی) 2-حج و جهاد 3-مبلغین و هیأتهای مذهبی(نقش و کارکرد تاریخی) 4-قیام عاشورا، حسینیهها و تکایا 5-کتاب 6-روزنامه 7-تأسیس مدرسه دینی و مراکز اسلامی 8-رسانههای همگانی(مطبوعات، رادیو، تلویزیون، اینترنت...)بحثهای نظری تبلیغات